woensdag 2 november 2011

Flitsen op het tweede gordijn



Flitsen op het tweede gordijn

Flitsen op het tweede gordijn om beweging vooruit te genereren. Qua instellingen van belichten doe je precies hetzelfde alleen moet de flitser op rear staan en je een lange sluitertijd gebruiken (1/8). De flitser gaat later af, pas wanneer de sluiter weer dichtgaat, waardoor er heel veel dynamiek in de foto's komt. En een vooruitgaande beweging.









Ook kun de rear stand gebruiken door veel beweging in de foto's te krijgen, maar het onderwerp scherp op je foto. Je krijgt als het ware je achtergrond in beweging.

  



Fotovrienden, het is denk ik gelukt. Ik heb een poging gedaan om het effect van de dame op de fiets te kopieren in combinatie van Natuu en Cultuur. Zie hieronder het resultaat.

Vrouw met hond in Mastbos.

Deze foto is gemaakt met een Sluitertijd 1/6s; Diafragma f/11; ISO 400 en brandpuntafstand van 48 mm.
M'n opzetflitser heeft een richtgetal van 28 (ISO100). Met een diafragma van 11 en ISO 400 kan ik  tot een afstand van 5 mtr flitsen. ((28*2(factor bij ISO400) /11)) Die afstand heb ik hier dan ook aangehouden. Tevens heb ik de flitser op handbediening gezet om te voorkomen dat de camera zelf gaat bepalen hoe sterk de flits moet zijn.

Golfbal op de green.

Deze foto is gemaakt met een Sluitertijd 1/10s; Diafragma f/32; ISO 400 en brandpuntafstand van 52 mm. Om overbelichting te voorkomen moest ik hier een hoger diafragma kiezen. Dit impliceerde dat ik korter op m'n onderwerp moest zitten. Namelijk 2 mtr. Flitser weer op handbediening want met TTL komt er met sterke zon te weinig licht op het onderwerp.
Typisch bij deze foto is, dat er een deel van de staart mist. De bal is wel mooi scherp, terwijl hij nog rolt.

Golfbal op de green.

Deze foto is gemaakt met een Sluitertijd 1/3s; Diafragma f/14; ISO 400 en brandpuntafstand van 105mm. Op dt moment scheen de zon niet dus kon ik weer terug met m'n diafragma.Flitser wel op handbediening. Op deze foto is de gehele staart goed te zien.

Voordeel van de golfbal is dat ik niet eke keer mijn echtgenote op en neer hoef te laten lopen. ;-))

Ik heb ook nog een mooi computerprogramma gevonden waarmee je de camera op afstand kan bedienen. Breng ik 4 januari wel mee. Fijne jaarwisseling en tot 4 januari.

Peter

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hierbij mijn foto's die we 4 januari gezien hebben.





Groet,
Gerard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten